mandag 1. februar 2010

Hello Cupcakes!

Jeg elsker å lage muffins, cupcakes eller hva du vil kalle dem! Å spise dem er helt greit, men jeg elsker å lage dem! Du kan velge og vrake når det kommer til smak, fyll, utseende og pynt!

Jeg har aldri vært spesielt heldig med slike kaker som skal stekes i en langpanne (bortsett fra rullekake, der jeg har trent MYE sammen med Sigrid), men gjærbakst (bortsett fra brød) og muffins det kan jeg fikse.

Jeg kjøpte for en tid tilbake en bok som heter 500 Muffins, med mange gode ideer. Hva med fiken og vaniljemuffins? Eller kanskje sjokolademuffins med chili? Har ikke fått prøvd så mange enda, men det blir nok! Noe av det morsomste jeg vet er å prøve ut blandinger av ting JEG syns er godt. Muffins med eple, kanel og mørk sjokolade for eksempel. Supergode! Og det beste er at du trenger egentlig bare en grunnoppskrift, og så putter du ting i litt sånn som du føler for det mengdemessig.



Den oppskriften jeg bruker, kan jeg utenat (har laget en del muffins, hehe), og den kommer fra Storesøsters gamle 4H-prosjekt, Baker'n! Superenkel og supergod til og med uten epler eller chili! Prøv den:


Ca. 6-12 muffins. Alt avhenger av størrelsen på formene. Jeg bruker som regel en gammel muffinsform fra IKEA, og får 6 eller 7 muffins.


1 egg

1 dl sukker

50 g margarin

1,5 dl hvetemel

1 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

0,5 dl melk

(1 ss kakaopulver om du vil ha sjokolademuffins)

Visp egg og sukker til eggedosis (jo lenger du visper, jo bedre sier Mamma, og hun har nesten bestandig rett). Smelt margarin, avkjøl og bland sammen med eggedosisen. Rør inn det tørre og melken.

Stekes på 200*C et eller annet sted i ovnen til de ser ferdige ut! Jada, jeg vet mange vil ha hvor i ovnen og hvor lenge. Jeg hater å følge oppskrifter slavisk, men ok. 200*C, midt i ovnen i ca. 12 minutter står det i boken.


Så kan du jo prøve forskjellig fyll eller smak, slik som du liker det. Blåbærmuffins er jo fint, men husk å vende inn blåbærene like før du skal helle dem i formen. Hvis du visper dem sammen med røren, eller er litt for hardhendt, ender det bare med lilla muffins. Putt sjokoladebiter eller tørket frukt i, konditorfarge (rosa muffins til jentekvelden for eksempel), fersk frukt, hermetisert frukt, krydder eller noe helt annet du kan komme på! Man kan også fylle dem! La de avkjøle etter steking og bruk en slik fiffig dings man fjerner eplekjerner med. Stikk den nedi (men ikke helt ned til formen), ta ut litt muffins og fyll med syltetøy! Eller en eller annen form for marmelade. Bare husk at det vil se best ut om du dekker hullet med glasur etterpå, slik at folk får en overraskelse når de tar en bit.


Apropos glasur! Mange rører sammen litt melis og vann og klasker på, men hvorfor ikke gjøre noe mer spesielt? Smørkrem, smeltet sjokolade, royal icing (husk og ikke bruk eggeplommen!), farger og pynt for eksempel. Eller om du vil holde deg til melisen, så bruk konditorfarge, et par dråper sitronsaft eller litt peppermyntesmak! Det blir fort litt mer spennende enn "bare" melis.

Nedenfor har jeg samlet noen eksempler fra gode, gamle Google, som jeg skal prøve ut et par stykker av i nærmeste framtid!

1 kommentar:

Anne Randi sa...

nam, no fekk e løst på muffins!