søndag 14. februar 2010

Valentine, Morsdag og Fastelaven!

Superdag! Eller...det kunne vært det... Jeg kunne ha laget kake til Mamma, kost meg sammen med Morten og bakt boller, men NEIDA! Jeg sitter på en ensom studenthybel på Lillehammer, begravd i mattebøker! Matteeksamen er allerede på tirsdag, og du skal vite at jeg gleder meg til å bli ferdig! Etterpå skal det feires med pizza sammen med Eva og Kari Anne.

MEN! Jeg har bakt i dag da, men det ble så sent at jeg har ikke pyntet, smakt på eller delt godsakene med noen enda. Jeg er heller ikke så fan av de tradisjonelle fastelavensbollene, sikkert fordi det skal være krem inni. Derfor baker jeg heller skolebrød! Det er altså disse som ikke er pyntet, smakt på eller delt med noen enda.

Har hørt at noen studenter i Bergen ser innom bloggen min for å få oppskrifter, så da må jeg vel legge ut oppskriften på disse også! Det blir bare halve oppskriften, for pynten skal jeg vise i morgen, men deig og fyll? Here we go!

Til 12-15 skolebrød trenger du:

125 g smør

3,5 dl melk

50 g gjær

1,5 ts bakepulver

75 g sukker

ca 550 g hvetemel

Fyll:

5 dl vaniljekrem

Og et egg til pensling.

Smelt smør og hell i melken, varm det til en passende temperatur (altså en temperatur gjæren vil like...). Rør ut gjæren i melkeblandingen. Bland alt det tørre og og melkeblandingen til en smidig deig. La den heve i ca 30 minutter. Form små boller og la dem heve i ca 15 minutter.

Lag små fordypninger midt i bollen.

Vaniljekremen kan du selvfølgelig lage fra bunnen, men jeg "juksa littegranne", og brukte ferdig. Et lite tips om du bruker ferdig krem; pisk den godt først, ikke ta den rett fra boksen og på bollene. Bruk ca en spiseskje i hver bolle, eller hvis du er som meg og elsker vaniljekrem så har du i til du synes det blir nok;)

Pensle med egg. Og et lite memo til meg selv; kjøp pensel! Gaffel er vrient... Stek nederst i ovnen på 225*C til de blir sånn passe brune:)

Avkjøl på rist.

Kommer tilbake med pynteoppskrift i morgen! Stay tuned!

Ingen kommentarer: