torsdag 25. august 2011

Forvirrede journalister?

Altså, nå har jeg sjekket litt aviser på nett og jeg skjønner mindre og mindre... Jeg er ikke så fryktelig opptatt av hva som skjer i Libya, men jeg vet at de prøver å få tak i en viss herre ved navn Gaddafi. Det som dermed forundrer meg er at avisene har så forskjellige varianter av navnet! Mulig jeg er pirkete her, men det må da gå an å skrive riktig navn?

VG skriver "Muammar Gaddafi"


Dagbladet skriver "Muammar Kadhafi"


Aftenposten skriver "Moammar Gadafi"


Adressa skriver "Muammar Gaddafi", altså samme som VG


Men Wikipedia skriver "Muammar al-Gaddafi"


Jeg velger å tro på Adressa, VG og Wikipedia, men jeg skjønner ikke hvorfor de andre har så forskjellige versjoner? Det tok meg mindre enn 30 sekunder å sjekke navnet på Wikipedia, og selv om jeg vet at Wiki kan være litt så som så til tider, så tror jeg på denne. Så, Dagbladet og Aftenposten; hvor er korrekturen?

3 kommentarer:

Anne Randi sa...

ja d der ha e spekulert på å, men no ha du jo altså funnji ut at døm ittje e aildeles enugg å da, så d e itj bære e som høre skjeft:p

Marit sa...

Ja e må si d va kjapp research! Skjønne itj kes d går an å ha så stor mediedekning om en fyr, åsså bli døm itj eni om navne?

Anne Randi sa...

nej d e aldeles sekkert...