mandag 18. januar 2010

Minipai

Alle som bor, eller har bodd på hybel, har vel en gang blitt irritert over at det blir mye rester. Middagen blir gjerne den samme i flere dager, om man da ikke satser på Fjordland og pizza. Noe av det beste jeg vet med å bo på hybel, er at jeg kan ha akkurat det jeg vil til middag, hver dag! Jeg er ikke så glad i rester, så derfor prøver jeg heller å beregne ut fra oppskrifter hvordan jeg kan minimere resultatet litt!

Ta for eksempel sauseposer. De kommer som regel i 4- eller 6-porsjoners pakker. Da kan du enten bruke hele posen på en gang og så fryse ned det du ikke spiser, eller du kan dele oppskriften i mindre deler. Jeg er kanskje en anelse perfeksjonist, men det er bare slik jeg er;)

I dag fikk jeg en trippel idè (noe som ikke skjer altfor ofte)! Om jeg kommer hjem fra en lang dag på skolen og har liten tid, eller ikke gidder å prøve å finne ut hva jeg skal ha til middag, er det kjekt å ha noe i fryseren. I tillegg vil jeg ha noe det ikke blir rester av.
Så da kom jeg til å tenke på pai. Jeg er veldig glad i skinke og brokkolipai, men en pai på 24 cm i diameter blir altfor mye for en person. Derfor tok jeg fram muffinsbrettet (love it!), halverte paioppskriften min, og fikk fire små paier! Perfekt!
Om man noen gang skulle ha en treretters middag så er jo paiene kanskje passelig som forrett? Eller til et slags buffè/tapas-bord.
Tre ideer på en gang! Skjønner ikke hvor jeg tar det fra noen ganger;)

Ingen kommentarer: