søndag 22. mai 2011

Krig, fred og politikk og sånn...

Med fare for å høres ut som en fjern blondine uten peiling på verden, MÅ dette ut... Hvordan kan det ha seg at Norge gang på gang blir kåret til verdens beste land å bo i når både helsevsen, barnehager og skolesystem (for ikke å snakke om arbeidsplasser) er så utrolig skakkjørt? Hvordan kan Norge betegnes som et av verdens rikeste land når man hører om "for lite penger" til både det ene og det andre?

Hvorfor er det slik at det blir mindre og mindre penger til de instansene som faktisk betyr noe? Hvordan kan det være logisk at barnehager skal kunne ha èn voksen til å passe 18 barn, for å spare penger? Hvordan kan det kalles pleie og omsorg av eldre og syke, når ingen har tid eller ressurser til å utøve hverken pleie eller omsorg?

Hvorfor skal jeg utdanne meg til en jobb mange ser på som livsviktig for at hverdagen med små barn skal fungere, og likevel få en lønn som ikke tilsvarer det foreldrene mener vi bør ha? Og hvorfor har folk begynt å "time" fødslene til først på året for å være sikret barnehageplass? Skal ikke alle få et tilbud om dette, uansett om de er et sommerbarn eller julebarn?

Og hvorfor skal eldre mennesker, som gjerne er hjelpesløse, ligge alene i sengen sin store deler av dagen, uten annet å se fram til at en pleier kommer med mat og medisin? Hvor er engasjementet? Hvor er de som har utdannet seg til å ta vare på syke, fordi de rett og slett har lyst til å hjelpe?

Jeg syns ikke Norge er verdens beste land å bo i, og det virker i alle fall ikke som at vi har så mye penger her i landet. Om det finnes penger er de i så fall brukt i byene, for slik jeg ser det er det en slags aksjon på gang. En aksjon for å mørklegge bygdene. En aksjon som innebærer et dårligere og dårligere helsetilbud på bygda, mindre arbeidsplasser, mindre satsning på skole og barnehage og alt dette surrer sammen til at folk blir tvunget til å flytte - til mer sentrale strøk.

Til alle dere der ute som er overbevist om at folk på bygda ikke ER no og aldri BLIR noe annet en en gjeng tullinger med traktor; DERE TAR FEIL! Jeg kan ikke se for meg et liv i byen, og jeg har ikke planer om å oppholde meg der lenger enn jeg må i forhold til studier. Fra bygda kommer det leger, advokater, sykepleiere, førskolelærere, lærere, politikere, politifolk og massevis av dyktige folk! Likevel er det bygdene vi skal bli kvitt i dag virker det som.

Bare et lite hjertesukk fra ei uvitende blondine fra tjukkeste landsbygda... Correct me if I'm wrong!

1 kommentar:

Elise sa...

Ajajaj! Det at vi er verdens beste land å bo i kommer vel av det at de andre landene er verre. Ikke nødvendigvis slik at Norge er så utrolig fantastisk, men jeg har enda ikke hørt noen komme opp med et land som har det bedre enn oss. Hvis man ser bort i fra veistandard, bensinpriser og alkoholpriser så klart.

Heia bygda!