tirsdag 1. februar 2011

Økonomiske tanker

Er det noe som irriterer meg så er det folk (merk: ikke bare studenter!) som KASTER fullstendig brukbar mat, bare fordi det ble litt rester etter middagen, eller at det ble igjen så lite at det "ikke var noe å spare på". TULL! Er det noe jeg har lært av mamma opp igjennom åra er det at "man kaster ikke mat!". Hvis du planlegger innkjøpene litt mer kan du spare mye penger. Kjøp på salg og frys ned det som kan fryses! Det er selvfølgelig ikke så lett å fryse ned så mye om du har en bitteliten fryser i et bittelite kjøleskap, men du trenger kanskje ikke den 2-litersboksen med sjokoladeis?

Skjær i mindre biter, pakk i små poser eller i plastfolie og frys! Hvis du bor alene er dette utrolig greit, så slipper du masse rester.

I dag fikk jeg tak i 400g kjøttdeig på rimi for 20 kroner stykket, og en laksefilet fra obs. I tillegg hadde jeg en purreløk liggende som jeg like godt kunne fryse og ta opp senere til supper, gratenger, sauser og lignende. Kjøttdeigen ble til fire biter og laksefileten ble til seks! Det er grunnlag til 10 middager! Jeg husker ikke hvor mye laksen kostet, men det ble ikke mer enn 150 kroner for kjøttdeig og laks til sammen! Do the math!


Om du tenker "dette vet vi jo fra før" så er du heldig, for det er flere enn du tror som rett og slett kaster penger i søpla. Beklager dårlig bildekvalitet, men kameraet ble igjen hjemme i Haltdalen.

Ingen kommentarer: